Na razie musisz starać się nie umrzeć.
Czynność pierwsza: zaklejanie okien - instrukcja.
Wzory na oknach są bardzo misterne. Wystarczyłoby pięć pasów w poprzek, trzy pasy od dołu do góry, dwa na skos. Tymczasem te na oknach w Doniecku i Ługańsku, Kijowie i Charkowie, tworzą skomplikowane ornamenty, których wyklejenie zajmuje cały dzień. Nośniki wiary w ocalenie, są jednocześnie raną i opatrunkiem. Są piękne.
Gdy nadejdzie fala wstrząsowa po wybuchu okna będą drgać. Najpierw usłyszysz uderzenie, w milisekundę później dostrzeżesz wibrujący ruch podłogi i ścian, przejdzie przez twoje stopy i dotrze aż do czubka głowy, poczujesz go w każdym włosku na ciele. Okna będą drgać. Najpierw ramy, potem długie parapety. Będziesz obserwować, jak wibracje przechodzą z ram na taśmy, które całym swoim martwym jestestwem walczą. W tej chwili cała twoja uwaga będzie skupiona tylko na nich. Zobaczysz, jak się napinają, jak drobne pęknięcia na szybie szybko pełzną od krawędzi po środek i szarpią taśmowe ciała, próbując znaleźć wolny przebieg, by móc uwolnić czyhającą w nich energię wybuchu. Wszystko potrwa dziesięć, może dwanaście sekund. Gdy fala odejdzie, pogładzisz dłonią gładką powierzchnię taśmy. Wyjrzysz na ulicę, zobaczysz, kto nie żyje.
Czynność druga: zaklęcie ochronne - tekst
Noc ciemna i cicha. Siedzisz na bułanym koniu, na sokolim siodle. Zamykasz komórkę, drzwiczki, chlewy, cerkwie i zakony, kijowskie prestoły. Zamknij usta moim wrogom, oczy i praoczy, policzki i prapoliczki.
Boże nasz Welesie. Moje słowo takie twarde, jak ten niemy, twardy, biały kamień. Niechaj wszystkie jeże, wilki i zwierzęta obchodzą go bokiem. Niech nie widzą, nie słyszą, niech zaszkodzić nie mogą.
Matko Przenajświętsza, prowadź nas, a my Twoją sławę w świat zaniesiemy. Do Wołosa, do Mokoszy do Peruna Perunowicza, do jasności i do wszystkich bliskich nam bogów.
Ochraniajcie w dnie, w nocy, o północy, o świtach i rankami. I we śnie chrońcie. Wietrzni bogowie.
Czynność trzecia. Oczekiwanie.
Nie wychylać się i nie kusić losu. Nie mówić i nie hałasować. Cicho być, nie wychodzić, nie wdawać się w niepotrzebne dyskusje. Nie wychylać się, nie patrzeć w oczy. Modlić się. Nie wystawiać głowy. Nisko głowę trzymać. Z dala od okien. Skulony, schowany, jak mysz pod miotłą, ukryty jak igła w stogu siana, przyczajony jak kobra w trawie, jak żmija w winogronach. Cichy. Niewidoczny. Niebytny.
Tekst: Ewa Sułek
***
Ośrodek Sztuki Lescer prezentuje instalację ukraińskiej artystki Darii Koltsovej „Teorie ochronne”. W 2017 roku projekt był pokazywany w Warszawie w ramach wystawy ,,Stan Zagrożenia” (Pracownia Duży Pokój). W tekście do wystawy pisałam:
Stan zagrożenia to moment, w którym jeszcze nic się nie dzieje. To moment niepewności i obserwacji, moment czujności i zawieszenia, małej stabilizacji. (…) Konflikty mają też swoje drugie oblicze - ciche i codzienne, pełne drobnych zmian, nowych praktyk, mających na celu przystosowanie do zmienionych realiów życia.
Stan zagrożenia, w którym mieszkańcy i mieszkanki Ukrainy żyli od 2013 roku, przybrał postać działań wojennych na ogromną skalę. Jest to więc rejestracja nowej rzeczywistości w jej prywatnej (okna mieszkań), ale i masowej odsłonie. Taśmy ułożone w piękne wzory mogą uratować życie. Ale mówią też o ranie, o miejscu, które boli, które jeszcze jest w całości, ale za chwilę może obrócić się w pył.
Ośrodek Sztuki Lescer zaprasza do współpracy przy projekcie w ramach solidarności z mieszkańcami i mieszkankami Ukrainy. Niech „Teorie ochronne” pojawią się w każdym oknie, aby przypominać o tragedii, która dzieje się na naszych oczach.
Darya Koltsova: urodzona w 1987 roku w Charkowie. Do momentu wybuchu wojny w Ukrainie w lutym 2022 roku mieszkała i pracowała w Kijowie i Odesie. Absolwentka Charkowskiej Akademii Projektowania i Sztuki na kierunku Historia i Teoria Sztuki. Artystka, performerka, autorka instalacji i projektów medialnych, kuratorka. Laureatka Grand Prix konkursu MUHi 2015 dla młodych artystów ukraińskich. Nominowana do nagrody PinchukArtCentre Prize 2015. W 2017 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Gaude Polonia”. W 2018 roku została finalistką Non Stop Media IX.
Kuratorka: Ewa Sułek
Producent: Paweł Zaręba